Nyrkkeily

Lajijohtaja: Jarno Mustonen

Tuomarit: Hietanen Jari, Hynynen Mika, Jyrkkälä Pauli, Lakso Kyösti, Lenkeri Gegi, Miettinen Olli, Ollikainen Paavo, Pirinen Matteus

Lajijohtajan terveiset

Arvoisat kamppailijat ja toimihenkilöt,

Olette lämpimästi tervetulleita Jääkäriprikaatiin Sodankylään. Sodankylän Varuskunnan Urheilijoilla on ilo ja kunnia järjestää vuoden 2023 Sotilasurheiluliiton kamppailupäivät. On hienoa nähdä täällä Poronhoitoalueella näin paljon saman henkisiä Sotilaita kamppailemassa Sotilaiden nyrkkeilymestaruuksista.

Yksi kamppailupäivien vanhimmista lajeista painin lisäksi on nyrkkeily. Nyrkkeilyssä ratkotaan mestaruuksia niin harraste- kuin kilpasarjoissa. Harrastesarjaan kelpuutetaan nyrkkeilijöitä, joilla ei ole aiempaa kilpanyrkkeilytaustaa (ei kilpaotteluita yleisessä sarjassa, eikä SM mitaleja nuorten sarjoissa).

Nyrkkeily on erittäin sopiva laji nimenomaan sotilaalle, koska siinä mitataan nyrkkeilyllisen taidon lisäksi myös kahta sotilaalle erittäin tärkeää mentaalista ominaisuutta; halua voittaa, sekä rohkeutta. Vaikka olisit kuinka taitava ja kova kuntoinen yksilö, ilman voittamisen halua ja rohkeutta, menestyminen nyrkkeilyssä on vaikeaa, jopa mahdotonta. Samaa pätee myös muussa elämässä.

Jos nyrkkeilijällä on motivaatiota, rohkeutta ja halua voittaa, niin usein myös käy niin, että hänen käsi nostetaan kamppailun jälkeen voittajan merkkinä ylös. Eli taidoiltaan ”ei niin hyvä” nyrkkeilijä voi voittaa ottelun taitavaakin vastustajaa vastaan, jos hänellä on riittävästi halua ja rohkeutta!

Jokainen nyrkkeilijä on voittanut jo yhden ottelun nousemalla kehään. Jokainen meistä voi asiaa kokeilla (jos uskaltaa), helppoa se ei ole missään nimessä. Siitä jokaiselle nyrkkeilijälle hatun nosto!

Kilpasarjassa ottelevat sotilaat ovat ”valikoituneet” lajinsa pariin varmuudella myös sen vuoksi, että heillä taidon lisäksi on ainakin nämä kaksi jo edellä mainittua mentaalista ominaisuutta jo olemassa.

Jokaisella nyrkkeilijällä (kokemuksesta riippumatta) on varmuudella ”perhosia” vatsassa ennen otteluaan. Nyrkkeilijä saattaa tuntea jopa aitoa pelkoakin, mutta 100% varmaa on se, että kävi niin tai näin, kamppailujen päätyttyä, nyrkkeilijät saavat olla tyytyväisiä omiin suorituksiinsa ja olla itsestänsä ylpeitä!

Sotilasurheiluliiton kamppailupäivillä korostuvat reilu peli, yhdessä tekemisen meininki, voittamisen tahto sekä urheilun ilo. Toivotan teille kaikille nyrkkeilijöille ja tuomareille menestystä otteluihin ja tuomioihin. Paras mies / nainen voittakoon.

Tervetuloa Jääkäriprikaatiin Sodankylään!

Nyrkkeilyn lajijohtaja, Kapteeni Jarno Mustonen

Osallistujalistat

Kts. ILMOITTAUTUNEET

Ottelulistat

Ottelulistat julkaistaan täällä 25.10. klo 11.00 mennessä.

Live seuranta löytyy: TÄÄLTÄ

Seuran etusivulle