Sompiohiihto hiihdettiin 2.4. Sodankylässä noin 25 vuoden tauon jälkeen
Julkaistu: 04.04.2022 16.45

Sompiohiihto hiihdettiin 2.4. Sodankylässä noin 25 vuoden tauon jälkeen

Sompiohiihtoa hiihdettiin -70 luvun alkupuolelta -90 puoleen väliin ja nyt tapahtumaa ollaan elvyttämässä uudelleen. Sompiohiihtoa on aikanaan järjestänyt yhteistyössä Sodankylän latu ja Jääkäriprikaati. Sodankylän Varuskunnan Urheilijat haluaa elvyttää hienon kansanhiihtotapahtuman uudelleen.

Tänä vuonna tapahtuman valmistelut käynnistettiin hyvin myöhään, koska koronatilanteen kehittymistä ja vaikutusta seurattiin tarkoin. Tapahtumassa oli tänä vuonna naisten-, miesten- sekä kuntosarja. Sompiohiihto kierteli pitkin Mellankankaan tasaisia latuja ja lähes kaikki osallistujat olivatkin liikkeellä tasatyönnöllä. Koko 29,6 km matkan ajan kärjessä oli kovaa taistelua, niin miehissä kuin naisissa. Naisissa nuori Iida Koivuharju runttasi loppukirissä ja jätti konkarihiihtäjä Ritva Ronkaisen taakseen. Miesten kärki meni todella kovaa, olihan vauhdista vastaamassa monen lajin lahjakkuus, sodankyläläinen LBT ampumahiihtoseuraa edustanut Matias Maijala. Noin 4 km ennen maalia Matias käytti lyhyen ylämäen hyväkseen ja onnistui jättämään toiseksi tulleen Juho Vilppolan kannoiltaan.

Ensi vuonna Sompiohiihto hiihdetään jälleen. Vuoden päästä tavoite on suunnata enemmän laturetkityyppiseksi kansanhiihtotapahtumaksi, jossa yhdessä liikkumisen riemu sekä terveysliikunta ovat keskiössä. Toki ensi vuonnakin on tarjolla myös kilpasarjat, joissa kuntoilija sekä kilpailija pääsee haastamaan itseään ja mittaamaan kuntoa kavereita vastaan.

Tulokset

Menossa mukana