Polkujuoksu tunnelmia
Julkaistu: 01.08.2020 00.00

"Aloitin palveluksen Jääkäriprikaatissa vuonna 2003 ja olen ollut mukana Sodankylän Varuskunnan Urheilijoiden liikuntatempauksissa. Olin jo aiemmin ihastunut mahtaviin polkuihin upeissa Pyhä-Luoston tunturimaisemissa. Haaveena oli, että joskus vielä juoksen läpi koko tunturijonon. Haave eli omaa elämäänsä ja kansallispuistokin ehti välillä laajentua.

Noin 10 vuotta sitten Suomessa alettiin puhua uudesta lajista, trail run eli polkujuoksusta. Ajatus kansallispuiston läpijuoksusta heräsi uudelleen eloon. Esittelin idean seuramme hallituksessa ja idea saikin vihreää valoa. Meni kuitenkin vuoteen 2020 ennen kuin uskalsin lähteä tuumasta toimeen; kaikelle on aikansa."

-Janne-

MIDNIGHT SUN MILITARY TRAIL RUN TESTIJUOKSU

31.7.2020 kello 9.00 olimme kansallispuiston rajalla, VT4 laidassa, valmiina starttaamaan 43 km matkalle.

Ensi metreillä tavoitteeksi asetettiin, että yhdessä mennään loppuun asti. Kävimme jopa pohdintaa kumpi tappaa, matka vai vauhti? Lopputulos ei aivan selvinnyt, joten molempia lähdettiin kokeilemaan.

KÄYRÄSVAARA - YLI-LUOSTO 5KM
Reitin alkutaival oli tasaista ja helppokulkuista polkua metsä- ja suomaastossa. Mukavan yllätyksen tarjosi koppelo, joka päivysti Yli-Luoston kämpän pihassa.

YLI-LUOSTO - LUOSTONLOMA 9KM
Yli-Luoston kämpältä alkoi ensimmäisten nousumetrien kerääminen. Nousu 100 metriä ylemmäksi muutti myös maisemat toisenlaiseksi. Taivas oli onneksi tässä vaiheessa pilvessä ja pieni takatuuli tuntui mukavan viilentävältä. Alusta saakka oli selvää, että nousut ja kivikot kävellään rauhassa ja maltilla.
Tunturiharjanne Yli-Luostolta Keski-Luoston kautta Torvisenmajalle oli melkoista kivirakkaa, mutta paikoin juoksu onnistui hienosti. Loppulasku Keski-Luostolta Luostonlomaan oli hienoa "rullaatirullaa" menoa. Mutkittelevan ja hyvin juostavan alamäen jälkeen tuli näkyviin upea tunturilampi.

Ylös tunturiin ja kohti Yli-Luoston huippua.

Keski-Luoston kivirakkaa

LUOSTONLOMA - LAMPIVAARA 8KM
Reitin pakollinen pikiosuus, noin 8 metrisen tien ylitys, onnistui myös polkujuoksijalta ilman suurempaa tuskaa.
Torvisenmajalta reitti lähti nousemaan kohti Luoston huippua. Matkaa majalta huipulle kertyi noin 5km ja nousua tuli 230 metriä. Huippua lähestyttäessä kivana yllätyksenä tuli uusi murskeosuus pahimman kivirakan läpi. Luoston paljakassa saatiinkin juosta mukava pätkä hyvällä pohjalla.
Luoston päällä oli puolimaraton takana, ja huipulla pakollinen maisemien ihailu ja kuvatodiste sääasemasta. Tässä vaiheessa pidimme myös reitin ensimmäisen pysähdyksen. Olihan periaate alun perinkin, että juostessa huolletaan.

Luoston huipulla herahti kielen päälle ajatus Lampivaaran kahvion munkeista. Hetken ajan kun katselimme kaukaisuudessa siintävää maaliamme Kultakerolla ja välissä olevia vaaroja sekä tuntureita, oli helppo todeta "syön vaikka kaksi, kun kulutusta riittää".

Kultakeron ja Isokurun silhuetti

LAMPIVAARA - HUTTULOMA 13KM
Lampivaarassa pidimme puolen tunnin tuumaustauon. Munkki tai poropiirakka Coca-Colalla huuhdeltuna, on se vain kuulkaa makia.
Ensimetrit kävellen ja sitten mukavalla hölkällä kohti Pyhälampea; reitin nopeimmat kilometrit tulivat tässä. Hyvällä alustalla, kun pääsee 3 km rullaamaan alarinteeseen ja pysähtyy 100 metriä alempana lammenrantaan, tuntuu matkan teko kovinkin helpolta.

Pyhäjoki

Mutta, mutta kun... "Polkujuoksussa alaspäin mennään vain siksi, että voidaan nousta ylöspäin."
Naaman pesu Pyhäjoessa, juomarakkoon lisää nestettä ja suunta ylöspäin. Pyhälammelta alkoi 5km pätkä, jonka aikana pohdimme tapahtumalle uutta nimeä, "Kiviset ja Soraset". Juokseminen oli lähes mahdotonta kivirakassa ja vauhti hiipui. Eivätkä auringon paiste ja 120 metrin nousu Latvavaaran päälle juurikaan helpottaneet tilannetta.

Kapustan päivätuvalla pysähdyimme hetken tutkimaan reittivaihtoehtoja Huttulomaan. Lyhyempi maisemareitti kulkisi polkua Huttutunturin kautta, mutta epäilyksenä oli jatkuuko sama kivirakassa römyäminen. Varmempi ja ilman nousua oleva, mutta hieman pidempi koukkasi Huttujärven rannalta. Ensin oli jopa äänestys, mutta kun vain yksi ääni annettiin, niin päätimme tiedustella molemmat reitit Huttulomaan. Treffit Huttulomassa!
Molemmat reitit tarjosivat hyvää juoksualustaa. Teknisempi reitti Huttutunturille kiipeämisineen tarjosi lisäksi kovavauhtisen "rullaatirullaa" pätkän alaspäin.

HUTTULOMA - KULTAKERO 9KM
Reittimme viimeinen etappi alkoi Huttulomasta. Jälleen oli tarjolla kaksi reittivaihtoehtoa: Annikinlammelle pääsee helpolla alakautta tai maisemareittiä yläkautta. Päätös oli helppo, koko rahalla mennään, joten nokka kohti Noitatunturia.

160 metriä nousua avotunturin reunalle Peurakeron juureen tarjosi jylhät maisemat. Hämmästys oli suuri, kun taaksepäin katsoessa näki kaukana siintävän Luoston valkoisen sääaseman. On tämä ollut valtava matka! Loppumatka Pyhän Kultakerolle tuntui enää palalta kakkua. Suomen Suurin Kuntokoulu pääsi esille upeissa maisemissa. Hilpeissä tunnelmissa se oli pakollisen selfien paikka utuinen maali mukavasti taustalla.

Suomen Suurin Kuntokoulu...

Peurakerolla.

Peurakeron jälkeen Annikinlampea lähestyttäessä iskivät pienet lihasvaivat. Taukoja pidellen ja vauhtia pudottaen pääsimme Karhunjuomalammelle, jossa lihashuoltoa annettiin vaakatasossa. Toimintakyky saatiin palautumaan mukavasti ja reitin loppuhuipennus kohti maalia pohjoisrinteiden juurelle alkoi.

RANKKA, MUTTA MAHDOLLINEN

Vuoden 2020 polkujuoksu läpi Pyhä-Luoston kansallispuiston oli reitin testijuoksu järjestäjille. Matkan aikana suunniteltiin ensivuoden tapahtumaa, joka on kaikille avoin tilaisuus, mutta suunnattu erityisesti Sotilasurheiluliiton jäsenistölle. Reitti on maisemiltaan upea, ja alustaltaan monipuolinen. Reitillä on teknistä polkujuoksua, jossa on kivirakkaa ja juuristoa, mutta noin 1/3 matkasta juostaan latupohjia pitkin.

Etenimme hitaasti ja yhdessä tuumaillen. Polkujuoksureitin faktat testijuoksun aikana:
- Matka 43,7 km
- Aika 8 h 51min
- Kokonaisnousu noin 1200 metriä
- Kulutus noin 6500 kcal

Positiivisimpana kokemuksena matkasta tuli yllätys jalkojen hyvästä kunnosta maalissa ja toimintakyvystä seuraavana aamuna. Vaihtelevalla alustalla juokseminen säästää jalkoja sekä niveliä huomattavan paljon enemmän, kuin tasaisella pikitiellä läpsyttely. Toimintakyky säilyi erinomaisena rankan päivän jälkeen. Huolellinen valmistautuminen, sopiva vauhti, matkalla oikeanlainen huolto ja hyvä seura, niin polkujuoksu läpi kansallispuiston onnistuu Kalle Kuntoilijalta suhteellisen helposti.

Kun lähtö ja maali ovat eri paikassa, tuo se oman logistisen haasteensa. Iso kiitos meidän evp jäsenellemme ja seuran kunniapuheenjohtajalle, että pystyit lähtemään kuljettajaksi.

Varustukseksi polkujuoksuun sopii hyvät kengät, jotka soveltuvat maastojuoksuun, juomareppu tai - vyö, energiapatukkaa, muutama geeli ja varalle rakkolaastaria. Reitin aikana voi tukeutua myös esim. Lampivaaran latukahvilaan.

Haastamme ensivuoden PYHÄ-LUOSTO POLKUJUOKSU 2021 tapahtumaan mukaan koko Sotilasurheiluliiton aktiivihenkilöstön ja toivotamme reitille myös evp- sekä reservijäsenet. Tapahtuma tulee olemaan kaikille avoin ja mukaan otetaan osallistujat ilmoittautumisjärjestyksessä, max. osallistujamäärä tullaan rajaamaan.